‘Sterren op het Doek’ mijn schilderij van Sinan Can.

Mijn schilderij ‘Sinan Can’ wat ik schilderde voor het TV programma ‘Sterren op het Doek’.
Iedereen bedankt voor de enorme hoeveelheid leuke reacties. Het is ontroerend hoeveel er gekeken is en  meegeleefd is door vrienden, familie, kunstenaars, oud-leerlingen, klanten, bezoekers van de galerie, hardlopers, oud- cliënten, ‘mensen die ik ergens in mijn leven ben tegengekomen’. Het voelt als een warm bad!
Ik heb het hele proces van opnames en schilderen bijzonder leuk gevonden en ben blij dat Sinan, met het werk van Gabrielle een werk koos wat hij mooi vond. Het is fijn dat hij waardering had voor alle drie de werken. Ik ben niet teleurgesteld. Ben trots in een uitzending gezeten te hebben die volgens veel reacties ‘de mooiste’ was.
Over mijn portret:
Dit is hoe ik schilder. Ik bekijk een persoon en maak dan een beslissing over de compositie. Ik maak een vijftal schetsen van het gezicht en ontdek dan waar de vorm, het karakter zichtbaar is. Nadat ik de keuze heb gemaakt maak ik een meer gedetailleerde tekening op het houten paneel waarop ik ga schilderen. Daarna start ik met de onderschildering in bruintinten. Vervolgens komt de kleur aan bod, van het gelaat maar ook van de achtergrond.
In de uitzending heb ik gezegd niet aan symboliek te doen. Dat kies ik, dat past bij mijn schilderen. Dat wil niet zeggen dat ik dat niks vind. Het is alleen iets wat ikzelf niet schilder. Wat ik zoek in een portret is het karakter en de ziel. Deze zoek ik niet in symboliek om iemand heen maar in het gelaat. Daar ligt voor mij de ziel van je zijn. Als ‘oud’ psycholoog moet ik zeggen dat dit allesbehalve klopt!
Niemand weet waar onze ziel zich precies verstopt maar wat mij betreft dus in de manier waarop je kijkt. Je ogen als spiegel van de ziel. Gelukkig denken anderen daar heel anders over en gelukkig hebben we daardoor veel verschillende soorten portretten!
Geel staat voor ‘Hoop, nieuw leven, de zon, steeds weer een nieuwe dag’.
Zoals Vincent van Gogh schreef aan zijn broer Theo:
Een zon, een licht dat ik, bij gebrek aan beter, alleen maar geel kan noemen – bleek zwavelgeel. Bleek citroengeel, goud. Wat is geel toch mooi! (Aan Theo, 1888)
Hoe lelijker, ouder, boosaardiger, zieker, armer ik word, des te meer wil ik me wreken door glanzende, goed geordende en schitterende kleuren te maken. (Aan zijn zus Wil, 1888)
Geel is  ‘kleur van de verbinding’. 
De verschillen in werkwijze bij kunstenaars zijn precies datgene wat ik fijn en mooi vind aan kunst. Precies waarom we een galerie hebben zelfs! Kwaliteit en eigenheid. Ik ben superblij om in een uitzending gezeten te hebben waar iedereen vanuit de eigen beleving met veel vaardigheid iets ‘echts’ gemaakt heeft.