18 mei 2025 Een eigen verhaal

18 mei 2025 Een eigen verhaal

Mijn eerste expositie bij Galerie Bonnard.

Na deelnames met enkele werken in grotere groepen, exposities in Groningen, Friesland en op een aantal ‘Artfairs’ bij diverse galeries laat ik nu mijn schroom varen… .

Midden 2025 neem ik samen met Eindhovense kunstenaar Joost Verhagen, Veldhovense kunstenaarsduo ‘Studio Giftig en de Helmondse Rosanna Gaddoni deel aan de expositie ‘Een eigen verhaal’. De opening vindt plaats op 18 mei.

Ik hoop je te ontmoeten!

Een eigen verhaal

Studio Giftig, Rosanna Gaddoni, Joost Verhagen & David van der Linden

Opening 18 mei

14.00 live muziek

14.30 Opening

 

Vijf kunstenaars (Studio Giftig bestaat uit 2 personen) werkzaam en woonachtig  in de regio waar galerie Bonnard zich bevindt. De oorsprong van de kunstenaars, zoals we overal in onze regio zien, is internationaal. Daarnaast is er niet alleen sprake van diversiteit in de achtergrond. De kunstenaars hebben een andere stijl en gebruiken andere materialen. De onderwerpen die zij schilderen tonen het verhaal van de kunstenaars zelf, ze vertellen ‘Een eigen verhaal’.

Studio Giftig werkt met Spray Can op houten panelen.

Rosanna Gaddoni tekent met houtskool op papier

Joost Verhagen schildert met Acryl op doek.

David van der Linden schildert met olieverf op paneel en linnen.

Wat hen bindt is de regio waarin zij wonen en werken,  de  kennis en liefde voor het ambacht, internationale populariteit en de eigen weg die zij kiezen.

Tijdens deze expositie zijn hun nieuwste schilderijen te zien en beschikbaar bij Galerie Bonnard.

Studio Giftig,

Studio Giftig bestaat uit het in Nederland gevestigde kunstenaarsduo Niels van Swaemen (1981, Eindhoven) en Kaspar van Leek (1983, Philipsburg St. Maarten). In 2007 komen zij met elkaar in contact, op dat moment zijn beide als individu dan al geruime tijd actief in de street art. Vanaf 2007 worden de eerste samenwerkingsprojecten opgepakt en fungeert een leegstaande loods als basis voor hun studio. Binnen deze loods bevond zich een opslagruimte voor giftige stoffen en chemicaliën, in deze opslagruimte bewaarde zij hun verf en spuitbussen en is de naam Studio Giftig ontstaan.

Bij aanvang van de samenwerking in 2007 was de een nog aan het studeren aan de kunstacademie en de ander was werkzaam als grafisch ontwerper. De projecten werden hierdoor in de avonduren en in de weekenden door het duo gerealiseerd. Door de vele belangstelling was er onvoldoende tijd om alle projecten op te kunnen pakken en besloot het duo in 2012 zich volledig toe te wijden op muurschilderingen. In de daarop volgende jaren ontwikkelt het duo een gemeenschappelijke schilderstijl, waarmee zij bekend worden middels hun hoog gedetailleerde (sur)realistische murals.

De kenmerkende eigen beeldtaal van Studio Giftig heeft naast de kwaliteit van de schilderingen als typerend element, dat alle beelden autonoom worden ontworpen. Herkenbaar aan het proces waarin wordt gewerkt, is de manier waarop zij hun eigen persoonlijke concepten vertalen door de objecten en modellen zelf te fotograferen, om totale autonomie binnen hun beeldtaal te creëren als een uitgangspunt voor hun schilderingen. Momenteel heeft Studio Giftig een eigen beeldtaal binnen de urban art weten te ontwikkelen waarmee zij hun autonome werk zowel in eigen beheer als voor galerieën en vooraanstaande opdrachtgevers mogen uitvoeren.

Rosanna Gaddoni

Rosanna Gaddoni (geb. 1972) is een Italiaanse inmiddels veel bekroonde realistische kunstenaar, ze woont en werkt in Brabant, niet ver van onze galerie in Nuenen.

Haar prachtige houtskooltekeningen zijn sfeervolle emotioneel gelaagde portretten van mensen of dieren. In de wijze waarop de composities tot stand komen zien we een verhaal dat door de kunstenares met slechts houtskool op papier verteld wordt. Haar werk is inmiddels internationaal diverse malen bekroond en gepubliceerd in tal van catalogi waarin internationale en toonaangevende kunstenaars vertegenwoordigd zijn.

Gaddoni’s kunst is internationaal tentoongesteld en bekroond. Ze won twee keer de ‘Best Drawing’-award en een’ Best Animal and Birds’-prijs in de PleinAir Salon International Art Competition in 2022. Ze is drie keer prijswinnaar in drie verschillende categorieën in de laatste Members Only Competition internationale wedstrijd gehouden door de Portrait Society of America, december 2022 (twee finalisten en één plaatsingsprijs). Ze was exposant op de prestigieuze Summer Exhibition 2022 aan de Royal Academy of Arts in Londen. Ze won een Finalist-prijs in de Boldbrush International Painting Competition en ze is een Finalist met twee werken in twee categorieën in de 16e Art Renewal Center Salon.

Gaddoni’s kunstwerken maken deel uit van privécollecties over de hele wereld. In 2021 en 2022 is ze door het Family Art Museum uitgenodigd om deel te nemen aan het “35×35 art project” en aan het ‘COV-Art’ project en maakt haar werk deel uit van de permanente collectie van het CFA Museum in Griekenland. Bij Galerie Bonnard zijn we er trots op deze bijzondere kunstenares exclusief te kunnen vertegenwoordigen.

Joost Verhagen

Joost Verhagen (1975) was vanaf zeer jonge leeftijd voortdurend aan het tekenen. Dit was geen verrassing omdat tekenleraren en ontwerpers in de familie hem aanmoedigden. Zijn grootouders woonden in Rotterdam. De grote haven maakte indruk op de jonge Joost– de skyline, schepen, raffinaderijen en terminals. Op A3-vellen tekende hij met potlood stadsgezichten en skylines van grote, fictieve metropolen. De kunstacademie in Rotterdam lag voor de hand, maar de opleiding was niet echt wat hij hoopte en een carrière in de vastgoedsector volgde.

Er bleef een verlangen over. Na in zijn jeugd backpacken in Australië besloot Joost Verhagen daarheen te emigreren en een aantal jaren als arbeider in de infrastructuur in de Outback te gaan werken. De ruige landschappen bleven hem bij toen hij terugkeerde naar Europa. Opnieuw pakte hij potlood en papier. Ook borstels. Hij studeerde klassieke schilderkunst aan de kunstacademie van Antwerpen (België) en studeerde af in 2019. Joost Verhagen is nu een fulltime schilder, gevestigd in Eindhoven (Nederland) en zijn moderne landschappen worden wereldwijd verkocht. Zijn kunst is tentoongesteld in Nederland, België en India. In april 2021 werd hij door Online Gallery gekozen tot ‘Artist of the Month’.

De Eindhovense kunstenaar vertaalt het moderne landschap, in een voortdurende zoektocht. Met zijn iPhone-camera zoekt hij naar beelden die van foto naar canvas kunnen worden omgezet. Zijn uitgangspunt is realisme. Met eenvoudig gereedschap, alleen penseel, paletmes en meestal acrylverf op linnen wil hij het beeld omvormen tot iets fascinerends, surrealistisch of vervreemdends. De representatie staat voorop: de Gulden Snede is uiteraard belangrijk, maar volgens Joost Verhagen mag dit niet de enige manier zijn om tot het eindresultaat te komen.

De kunstenaar zal op de rand van de overdrijving komen, tussen realisme en abstractie. Qua kleur kan alles, van licht tot donker. Het onderwerp lijkt misschien grimmig, maar het is niet zonder hoop. Afbeeldingen en vormen moeten echt zijn, niet kunstmatig. Joost Verhagen komt dit vaak tegen op verlaten locaties. ‘Mijn uitgangspunt kon op het eerste gezicht gezien worden als stil, saai of zelfs inspiratieloos. Maar het is niet hopeloos: er gebeuren dingen. Dynamiek en vooruitgang zijn mogelijk.’ Het liefst werkt hij aan linnen groter dan 1 x 1 meter, vastgeprikt aan de muur. Pas nadat hij het linnen op een frame heeft gespannen. Dit geeft de vrijheid om de afmetingen te herzien. Andere thema’s zijn kleine landschapsstudies en portretten. Ook deze kunstwerken transformeren het realisme in abstractie.

David van der Linden

David van der Linden (1968) is samen met zijn partner René eigenaar van galerie Bonnard.  David studeerde aan ‘De Klassieke Academie’ in Groningen en bracht een zomer door in Sint Petersburg waar hij ‘Masterclasses’ volgde aan de ‘Imperial Academy of Art’.

Hij nam deel aan Sterren op het Doek en zijn werk werd drie jaar op rij gepubliceerd in ‘Your Daily Male’. Een internationale uitgave waarbij kunst met de man in de hoofdrol centraal staat. Als gevolg van het TV- programma ‘Sterren op het Doek’ maakt David veel werk, portretten, in opdracht. Voor hem zijn mensen een onuitputtelijke bron van inspiratie. Een persoon vastleggen is het verhaal van die persoon vertellen, of zoals in zijn vrije werk, de persoon een universeel verhaal laten vertellen. De spiegel als metafoor voor reflectie op het ‘zelf in de omgeving’ komt regelmatig terug. Niet verwonderlijk gezien het feit dat David voordat hij voornamelijk als kunstschilder werkzaam was, psychologie studeerde en jarenlang werkte in de hulpverlening, (top)sport en in het onderwijs.

Ondanks dat de schilderijen van David zowel nationaal als internationaal hun weg prima weten te vinden en er bijzonder mooie recensies waren, wees hij jarenlang een expositie in de eigen galerie af. Deze expositie echter, met vier andere kunstenaars uit de omgeving van Eindhoven, leek hem een mooi moment om hierin verandering te brengen.